Оценката от матурата по български език и литература остава балообразуваща за кандидат-медиците

 

Оценката от матурата по български език и литература остава балообразуваща за кандидат-студентите по медицина, стоматология и фармация, а приемните изпити ще включват и учебното съдържание от профилиращата подготовка в 11 и 12 клас. Това са промени, включени в проекта за изменение на Наредбата за единните държавни изисквания за придобиване на висше образование по медицинските специалности на Министерството на здравеопазването. Предложението се прави с подкрепата на Министерството на образованието и науката и Сдружението на медицинските университети в България.

Промени на промените

В началото на 2024 въпросната Наредба вече беше променена – матуритетната оценка по български език и литература беше премахната от балообразуващите. Балът трябваше да се формира от утроените оценки, получени на конкурсните изпити по химия и биология, плюс оценките по двата предмета от общообразователната подготовка от 8 до 10 клас. Тези правила трябваше да са в сила от учебната 2025/2026 година. Но се оказа, че те не се приемат еднозначно.

Последните промени връщат оценката от матурата по български език и литература в бала за медицинските специалности и фармацията. Резултатът от държавния зрелостен изпит по БЕЛ ще се добавя към утроените оценки от приемните изпити по химия и биология.

Ако липсва оценка от матурата по БЕЛ, ще се взема предвид оценката по български език и литература в дипломата за средно образование на кандидат-студента или оценката по официалния език на страната, в която той е завършил образованието си.

Защо се правят последните промени

Мотивите за тях са, че от една страна матурата по български език и литература е задължителна за всички зрелостници. От друга – показва езиковата грамотност на кандидат-студентите. В същото време тя не натежава в общия бал, където решаващи са резултатите от приемните изпити, които се утрояват.

Добавянето пък в приемните изпити на материала от профилиращата подготовка по биология и химия от 11 и 12 клас към този от общообразователната от 8 до 10 клас се мотивира с ниското ниво на изучавания материал по двата предмета в общообразователната подготовка. То водело до трудности при усвояване от студентите на някои от предметите в академичното медицинско образование.