Новата учебна година – онлайн или присъствено

 

Началото на новата учебна година да започне присъствено за най-малките ученици от първи, втори, трети и четвърти клас. Присъствено или смесено да се обучават тинейджърите от 7, 8 и 12 клас с оглед по-добрата подготовка за предстоящите изпити и приема в нови учебни заведения. Останалите да провеждат занятия дистанционно. Това са част от решенията в работен проект за началото на учебната година в едно от големите столични училища.

Варианти според спецификите на отделните училища

Автор на коментирания вариант е Диян Стаматов, директор на 119 СУ и председател на Съюза на работодателите в системата на народната просвета. Разработката е предназначена за голямо софийско училище с близо 1600 ученици и ще бъде обсъждана от съвместна работна група от експерти на Министерството на образованието и Здравното министерство. Общото настроение на учителите и образователното ведомство е учебната година да започне нормално, с присъствието на всички ученици.

Въпросът е, че не е ясно дали развитието на пандемията от COVID-19 ще позволи това да се случи. Затова се обсъждат повече възможности, съобразени с конкретните условия в различните учебни заведения. Стремежът е всяко училище да има известна свобода при създаването на организацията на учебния процес, съобразявайки се с инструкциите на здравното ведомство. Какви ще са обаче тези инструкции, все още не се знае.

Решенията трябва да са съобразени с потребностите на учениците

В долните класове

Обсъжданият вариант за училище в София с над 1500 деца предлага присъствено обучение от 1, 2, 3, 4 клас. Класовете да са разделени на две, да се учи полудневно, за да могат учителите да покрият всички часове. Използват се стаите, свободни поради дистанционното обучение на по-големите ученици.

Предучилищната подготовка на тазгодишните първокласници не е на желаното ниво поради продължителната карантина и се очакват трудности при обучението – най-вече в предбуквения етап. Смята се също, че потребността от социализация във възрастовата група от 1 до 4 клас е много висока и се оценява като по-важна дори от образователната потребност.

По-големите ученици

Предвижда се учениците от 5, 6, 9, 10 и 11 клас да се обучават дистанционно, като се включват присъствени дни за текущо изпитване. За целта ще се използват свободните стаи от начален курс преди обяд. Стремежът е да се акцентира на проектобазираното обучение с оглед реализацията и затвърждаването на учебното съдържание, предвидено в учебната програма по отделните предмети.

7, 8 и 12 клас

За тях също се предлага присъствено обучение. Това са учениците, които ще полагат приемни изпити и матури, кандидат-студентски изпити. Осмокласниците пък ще са в ново училище с нови изисквания и порядки. Затова се смята, че за тях по-подходящо е присъствен или смесен учебен процес с дистанционни и присъствени уроци.

Обучението на децата с хронични заболявания

Как ще протича то ще се решава след обстойни разговори с родителите. Изискват се документи от ЛКК. Проектът запазва броя часове от седмичното разписание при всички форми на обучение. Това би трябвало да предотврати възможните обърквания и грешки при работата на учителите.

Размества се графикът на часовете

Първият учебен час ще започва по различно време за различните класове. Това ще позволи междучасията да са също по различно време и да се избегне струпването едновременно на всички деца по коридорите и в двора. Часовете ще са слети в блокове – по всички предмети. Така ще се осигури време за дезинфекцията и доброто проветряване на учебните стаи.

Столовите в училищата ще работят с точно разписан график, за да могат класовете да се хранят, без да се застъпват. Веднъж седмично ще се раздават на родителите плодовете и млякото, осигурявани по програма.

Изискванията на наредбите за отсъствията и изпитванията си остават в сила.

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *