Знаете ли какви електронни услуги предлага НЗОК
На електронните услуги е посветена част от информационната кампания „НЗОК за теб“ за запознаване на здравноосигурените лица с правата им, организирана от националния осигурителен фонд, която тече в момента. Кои са тези услуги?
Услуги със свободен достъп
Всеки здравноосигурен, без оглед на здравноосигурителния му статус, може да направи онлайн справка за:
- статуса на е-протокол за назначаване на лекарствените продукти, медицинските изделия и/или диетичните храни за специални медицински цели за домашно лечение;
- движението по заявления по реда на Наредба №2 от 27.03.2019 г. за медицинските и други услуги, за които българските граждани имат право на заплащане* извън обхвата на задължителното здравно осигуряване;
- справка за лицата, регистрирани в системата на НЗОК по правилата за координация на системите за социална сигурност (без България);
- проверка на личен лекар;
- търсене на договорни партньори и дейности;
- търсене на лекарства, заплащани от НЗОК;
- анулирани здравноосигурителни книжки.
*Българските граждани имат право на заплащане във връзка с лечението им в страната или в чужбина съобразно тяхното заболяване, за което не са предвидени други механизми за финансиране със средства от държавния бюджет, общинските бюджети и от бюджета на Националната здравноосигурителна каса (НЗОК), или което не може да бъде осигурено в страната.
Услуги, достъпни с електронен подпис или код за достъп
(достъпът не зависи от здравноосигурителния статус на лицата, които ги използват)
- преглед на досие от здравноосигурените лица;
- избор на личен лекар;
- отпускане и ремонт на помощни средства;
- отчитане на изпълнители на медицинска/дентална помощ;
- отчитане на аптеки;
- ежедневно подаване на приети/изписани пациенти;
- регистрационна система на събития по хоспитализация и дехоспитализация;
- проверка на валидна здравноосигурителна книжка.
Услугата „Проверка на здравноосигурителен статус“ ще ви прехвърли към сайта на НАП. Там – от информационната система на НАП – се извежда информация за здравноосигурителния статус на здравноосигурените лица – непрекъснати здравноосигурителни права или прекъснат здравноосигурителен статус.
Кой може да използва електронните услуги на НЗОК
Те са предназначени за гражданите и договорните партньори на НЗОК. Ще ги откриете на началната страница на портала на Националната здравноосигурителна каса – www.nhif.bg, рубрика „Е-услуги на НЗОК“.
Как се използват най-често търсените услуги
Проверка на личен лекар
Ако искате да направите проверка на личен лекар, идете на линка https://services.nhif.bg/references/gpSearch/generalPractitioner.xhtml и въведете изписания шестцифрен код, както и своя идентификатор ЕГН/ЛНЧ/SSN/EU. Ако идентификаторът ви е EU, задължително попълнете дата си на раждане.
Системата ще ви предостави информация от регистъра на пациентските листи и регистъра на договорите в информационната система на НЗОК за активен и неактивен избор на ОПЛ (общопрактикуващ лекар). В отговор на запитването си можете да видите четири варианта на отговор:
- текст за активна регистрация с информация за адреси на практиката, РЗИ код на практиката, името и телефоните ѝ, УИН на ОПЛ, име на ОПЛ (име и фамилия) – в случай, че ЗОЛ (здравноосигуреното лице) има личен лекар, работещ в практика за ПИМП (първична извънболнична медицинска помощ) и съществува активен договор на тази практика с НЗОК;
- текст „Вие не сте се възползвали от правото си на избор на ОПЛ“, ако – като здравноосигурено лице – никога не сте избирали общопрактикуващ (личен) лекар;
- текст „Вашият личен лекар (име и фамилия) е прекратил договора си с НЗОК от дата ….“, ако здравноосигуреното лице е имало избран общопрактикуващ лекар и той е прекратил договора си с Националната здравноосигурителна каса;
- текст „Към момента на проверката Вие нямате активна регистрация при ОПЛ“, в случай че здравноосигуреното лице е със служебно прекратена регистрация при общопрактикуващ лекар или е починало.
Избор на личен лекар
Всеки общопрактикуващ лекар с действащ договор е включен в услугата „Онлайн избор на ОПЛ“. Затова е възможно да изберете своя личен лекар на https://pis.nhif.bg/main/. Както в Закона за здравното осигуряване, така и в Наредбата за осъществяване правото на достъп до медицинска помощ, не е установена правна възможност за ОПЛ (общопрактикуващ лекар) да откаже включването на ЗОЛ (здравноосигуреното лице), което е избрало именно него (с хартиена или електронна форма за избор), в пациентската си листа.
За здравноосигуреното лице са налице функционалностите:
- подаване на заявка за избор на ОПЛ;
- разглеждане на подадена заявка за избор;
- отказ на подадена заявка;
- визуализиране на интерфейс, чрез който се прави онлайн избор на ОПЛ.
Справка за протокол за скъпоструващи лекарства (1А, 1В И 1С)
Чрез тази услуга за здравноосигурените лица можете да проверите статуса на издадения ви по електронен път „Протокол за предписване на лекарства, заплащани от НЗОК/РЗОК” (Е-протокол). Услугата дава достъп до информация за:
- номер на протокола;
- дата на протокола;
- вид на протокола;
- статус на документа;
- валиден от;
- валиден до.
Получавате и допълнителна информация, свързана с процеса на разглеждане и одобряване на протокола и причините за отхвърляне, в случай че документът е отказан за одобрение.