Здравословният начин на живот – бързо развиващи се възможности за бизнес
Бързо се повишава интересът на българите към здравословния начин на живот – това е изводът от направеното от Агенция за маркетингови изследвания „НОЕМА“ национално представително проучване. То е проведено през лятото на 2017 и обхваща около 1000 човека от цяла България.
Кои социални групи са най-запалени
Особено заинтересовани от здравословния начин на живот са около 22% от населението на страната. Преобладаващата част от тях живеят в голям град (над сто хиляди жители) или в София (25%). Почти една трета смятат, че се намират в горните етажи на социалната стълбица. Това са най-вече дами със средна възраст около 38 г., с диплом за висше образование и доходи, по-големи от средните.
Интерес към здравословното живеене проявяват още около 68% от населението, а това са близо 2 милиона домакинства у нас. Те са с различни социални характеристики и с различни финансови възможности.
Какви са популярните здравословни практики
За разлика от преди няколко години, те вече не се ограничават само до балансираното хранене. Все по-сериозно значение се отдава на спорта и повишената физическа активност. Голяма популярност добиват практиките за постигане на ментално равновесие и душевен баланс.
Разграничават се отделни общности и направления – привърженици на протеинова диета (млякото и месото са основна храна), вегетарианци, вегани, суровоядци, почитатели на селския начин на живот и самостоятелно произведената храна, последователи на различни спиритуалистични схващания и източни практики като аюрведа, йога, цигун и др.
Според изследването на „НОЕМА“ в представите си за здравословно живеене българите поставят на първо място консумацията на домашно приготвена храна и местни сезонни зеленчуци и плодове. После идват ограничаването на бялата захар и солта, повишеният прием на вода, позитивната нагласа и ограничаване на бързото хранене в специализираните заведения. Следват ги диетите, физическата активност, осигуряване на продукти директно от малки производители и специализирани магазинчета. Все още недостатъчно популярни са спа и уелнес процедурите и потреблението на сертифицирани био продукти.
Хората, които не се вълнуват от здравословното живеене
Това са около 10% от българите – или поне толкова си го признават. Те са от малките градчета, слабо образовани и с ниски доходи – предимно мъже на средна възраст около 53 години. Почти половината се смятат за неуспешни. За тях здравословното се изчерпва с домашната храна и зимнината, туршии, зеленчуци и плодове.
Здравословният начин на живот като възможност за бизнес
Бързо нарастващият интерес към продуктите и дейностите, свързани със здравословното живеене, отваря бизнес ниши с устойчив постоянен растеж. Освен широко използваните по-скоро масови стоки, все повече се търсят специализирани и тясно профилирани услуги, храни, козметика, дрехи, аксесоари и т. н.
Това означава, че за успешен бизнес са необходими маркетингови средства и похвати, осигуряващи достигане до всяка група и индивид. Решаващи за добрите търговски резултати освен качеството на стоките, все повече ще са уменията за откриване на специфичните потребности на потребителите и предлагане на точния продукт за задоволяването им; съпреживяване на ценностите на отделните групи и умелото използване на индивидуален подход за спечелването им.