Хуманоидите в помощ на децата със специални образователни потребности

 

Високите технологии се използват все по-активно в работата с деца с когнитивни проблеми. След хуманоидът Роби, които е у нас от близо две години, и онлайн платформата, разработена на базата на невропластиката, втори робот – Роберта – е осигурен за помощник на учениците със специални образователни потребности.

Той идва от Франция. Купен е от Института по роботика към БАН и направи своята премиера на едно от обученията, организирано по проекта „Киберфизични системи за педагогическа рехабилитация в специалното образование“.

Как хуманоидните помагат на децата

Роби има зад гърба си срещи с деца със специални образователни потребности в Банско, Гоце Делчев и София. Той разказва приказки, пее и играе баскетбол. Улеснява усилията на педагозите да привлекат и задържат вниманието на децата, прави включването на хлапетата в учебната работа по-лесно и интересно за тях.

Наблюденията на учените показват, че контактът с робота стимулира сработването и обединяването на учениците. Помага им да преодолеят страха и напрежението. Следващата стъпка е Роби и Роберта да влязат в болниците, за да подкрепят лечението на децата, стимулирайки емоционалния им тонус.

Разбира се, малчуганите не се оставят насаме с роботите. Те в никакъв случай не се занимават с децата вместо учителите и учените. Само им помагат да осъществяват по-ефективен контакт.

Анализ на отношенията хора – роботи

Проектът, който осигурява въвличането на хуманоидите в работата с деца със специални образователни потребности се нарича „Киберфизични системи за педагогическа рехабилитация в специалното образование“. Той е част от програмата „Мария Склодовска Кюри“ към „Хоризонт 2020″.

Изискването към нашите учени е да създават педагогически задачи, игри и възможности за сценично поведение, в които възрастните и децата ще тренират способности, умения и поведения, които ги затрудняват в реалността. На тази база ще се правят анализи и изводи за когнитивните процеси, ускорявани при общуването с хуманоидните роботи.

В изследването участват представители на България, Япония, Испания, Гърция, Франция, Мароко и Чили. Част от проекта е и презентацията на проф. Хироаки Уагатсума от Университета в Кюшу за моделиране на мозъчните процеси и възможността за създаване на нов тип антропоморфни роботи на тяхна база. Друга тема, която ще бъде обсъждана, са начините за регистриране и анализиране на познавателни процеси, които протичат в мозъка, когато човекът общува с роботи.

 

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *