Съкращенията във фармацевтичния бранш през 2017

 

През 2017 големи фармацевтични компании от цял свят съобщиха за намеренията си да редуцират чувствително броя на персонала си. Причината хиляди да загубят работните си места са бързата трансформация на маркетинга под въздействието на дигиталните комуникации и жестоката конкуренция по отношение на цените.

Дигиталната ера и маркетинга

Интернет технологиите променят все повече не само личното, но и служебното общуване. Световните социални мрежи полагат специални усилия да привлекат вниманието – и рекламните и маркетингови бюджети – на фармацевтичните производители. Интернет маркетингът е евтин, осигурява ефективна комуникация с лекарите, лесен е за планиране и проследяване на резултатите, и е все по-успешен. На неговия фон големите търговски отдели стават тромави и скъпи. И в перспектива – първи в списъка за съкращения.

У нас проблемът още не е на дневен ред поради застаряващото лекарско съсловие – значителна част от него е пред пенсия и предпочита общуването очи в очи. Но първите признаци на новата ера вече се усещат, а и в някои болници не се гледа с добро око на срещите на търговците с лекарите в работно време.

Ожесточена ценова война

Тя е особено безмилостна при производителите на генерични медикаменти. При тях единственото възможно предимство на продукта е цената. По-евтината работна ръка осигурява на азиатските и индийски фирми по-ниска себестойност и те оказват сериозен ценови натиск върху останалите. Това изправя много компании на ръба и редуцирането на персонала изглежда добър начин за икономии.

Иновативните производители влагат все повече в разработката, тестването и излизането на новите формули на пазара.

Като допълнение в стремежа си да ограничат и поставят под контрол обществените разходи, правителствените институции налагат все по-големи отстъпки. Илюстрация на проблема са промените в договарянето на отстъпките, искани от НЗОК.

Очертава се обезпокоителна тенденция

7 000 позиции ще ликвидира водещата в генеричното производство израелска фармацевтична компания Teva. Тя ще се оттегли от над четиридесет държави и ще редуцира някои от производствените си мощности. Това се случва след катастрофалното нарастване на дълговете ѝ поради не особено удачната покупка на Allergan през 2016 година.

Закриване на 3500 работни места, което е 8% от персонала, предприема американският производител Еli Lilly. Това ще икономисва около половин милиард долара за година. Явно подготвяните за пазара формули срещу мигрена и рак на гърдата не могат да компенсират забавянето на молекулите за лечение на Алцхаймер и ревматоиден артрит, от които се очакваха високи печалби.

600 са предвижданите за съкращение работни места в произвеждащата биотехнологични продукти Аlexion Pharmaceuticals. Причините са предстоящото изтичане на патента на едно от най-скъпите лекарства на планетата – около седемстотин хиляди долара годишно за един пациент, и не особено успешните нови проекти.

500 човека, ангажирани в швейцарската „Новартис“, също ще останат без работа до година и половина. Компанията го обяснява с насочване на приоритетите си към развитие на иновативните биотехнологични звена в родината, където ще назначи нови 350 служителя.

480 човека са излишните в иновативната Takeda, Япония.
От 320 работни места за четири години ще се освободи и GSК, Англия.

Притеснителното е, че се очаква ясно очертаната тенденция да продължи да се задълбочава и занапред.

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *