Нови методи за помощ на деца с когнитивни проблеми

 

Всъщност – те са нови само за нас. Системата е резултат на работата на водещи учени от университетите в Рутгърс, Кеймбридж и Портланд. Представена е преди 30 години и от четвърт век се използва в САЩ, Англия, Канада, Германия, Русия, Полша, Китай, Холандия, Чехия, Австралия. Тя се съгласува чудесно с нашите приоритети в образователната и научна сфера и покрива изискванията за развитие на ключови компетентности на ЕС.

Какво представлява системата

По същество това е интерактивна компютърна игра, достъпна онлайн. Тя насърчава развитието на десетки умения при деца, страдащи от хиперактивност и дефицит на вниманието, дислексия, разстройство на слуховата обработка, аутизъм. Действието ѝ е насочено преди всичко към формиране на умения за концентрация и фокус, обработка на информация и услужлива памет. Разработен е и модул, който улеснява изучаването на английски език.

Платформата е достъпна онлайн от всяко кътче на света.

Как действа системата

Тя е основана на принципите на невропластиката, популярна още като невронна или мозъчна пластичност. Използват се възможностите за формиране на нови невронни връзки в мозъка дори на възрастните, които активират неизползваните до момента зони на мозъка.

Началото е с акцент върху чуването, разпознаването и разбирането на звуци и фонеми, формиране на навици и умения за обработка и анализ на информацията и оптимизиране на уменията за учене.

За повишаване на мозъчната пластичност се използват също стимулите на външната среда, поведението, емоциите и мисленето. Това не само стимулира ученето, но допринася за оптимално развитие на мозъка, както и за възстановяването му след увреждания.

Няма оценки

Според обясненията на Мирослав Начев, българският представител на американската фирма, собственик на продуктите, оценяването на това, как децата се справят, има по-скоро ролята на обратна връзка. Добрите резултати насърчават продължаване на успешните занимания. Лошите амбицират участника да се справи по-добре.

Терапията показва добри резултати при деца с езиков и речев дефицит в билингвална среда. За останалите – с речеви, слухови и езикови проблеми – се препоръчва прилагането ѝ след 7 години, когато завършва формирането на основите на родния език.

Има ли нужда от подобни програми у нас

В предучилищна възраст децата с церебрална парализа са 0,8 – 1,8%, а тези с аутизъм – 1,8 – 2%. Още толкова заекват. С общо недоразвитие на езиковите и речевите умения са 6,5%, а с артикулаторни нарушения – 27,8% в предучилищна и начална училищна възраст. Даже в начална училищна възраст 18,4% проявяват понякога езиков дефицит.

Очаква се модерната онлайн платформа да подобри съществено състоянието на повечето от тези деца.

 

 

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *