За какво са питали гражданите НЗОК от началото на годината досега

 

Хиляди са зададените от българите въпроси на различни теми към НЗОК и поисканите консултации от началото на годината досега. Гражданите питат основно за правата си като здравноосигурени, но също сигнализират за недостиг на някои медикаменти на пазара, както и за неправомерно поискано им доплащане в болниците.

Най-предпочитаният начин е питане по телефона, но се засилва онлайн комуникацията

Над 12 500 човека са звънели с въпроси на 0800 14 800 – така нареченият зелен телефон. Малко под 1500 са се консултирали по проблемите си на стационарните телефони на Националната здравна каса. Почти толкова са питанията по интернет. Само 368 човека са отишли на място в приемната на НЗОК в Централното ѝ управление.

За какво най-често питат хората

Прегледът на задаваните въпроси показва, че българите слабо познават правата, които им дава здравното осигуряване.

Профилактичните прегледи и издаването на направления
Задавани са въпроси за изследванията, включени в пакета за профилактичните прегледи и дали личният лекар е в правото си да откаже направления за тях.
Има оплаквания за отказани направления по образец №3 при необходимост от консултация със специалист.

Диспансерното наблюдение
Колко прегледа се полагат на диспансеризираните при различните заболявания и кой трябва да издава направленията за изследванията на диспансерно болните, са сред най-честите питания.
Въпросите показват, че не познават правата си и диабетно болните. Техният интерес е бил насочен основно към броя на тест лентите, които трябва да получат за един месец.
Пациентите са търсили информация също за реда, по който могат да се възползват от физиотерапия и рехабилитация, предвиждани според пътеките за конкретните болести.

Извънболничната помощ
Много въпроси са зададени за това кой и как издава направления за високоспециализирани дейности като КАТ и ЯМР в извънболничната помощ.
Пак при извънболничната помощ интересът е бил насочен и към програма „Детско и майчино здравеопазване“ и медицинските грижи, получавани по нея за бременни, деца и родилки.

Лечението в чужбина
Все по-често българите търсят разяснения за възможностите за лечение, предвиждани от европейските здравни регламенти и осигурявани от координирането на системите за социална сигурност на страните членки. Важни за гражданите са били правилата за осигуряване на планово лечение в Европейския съюз, както и за възстановяване на средствата, платени за престой в болница в различните страни на общността.
От началото на годината до сега са се увеличили забележимо оплакванията за трудности и бавене при възстановяване на вече платените подобни разходи.

Доплащанията
Гореща тема за пациентите са минималният престой в болнично заведение по различните клинични пътеки. Обект на значителна част от писмените жалби са доплащанията на скъпи медицински изделия и консумативи. Искани са разяснения за ставките, по които се заплаща изборът на лекар или екип; за неправомерно поискани или надвзети пари; за доплащанията при стоматолозите.

Лекарствата
Сред най-често задаваните въпроси са и тези, за липсите на лекарства в аптечната мрежа, както и за формули, отпускани с протокол. Пациентите са искали уточнения за медикаментите, заплащани от Здравната каса, и др.

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *